Turistorganisationer

Copenhagen Visitor Service

Har du brug for hjælp og inspiration til dit besøg i København, så er Copenhagen Visitor Service et godt sted at starte.

Har du brug for et bykort, eller vil du købe et Copenhagen Card med adgang til seværdigheder og fri offentlig transport, så kan de venlige medarbejdere på turistkontoret også hjælpe dig med det. Eller måske trænger du bare til at hvile fødderne, mens du drikker en god kop kaffe og skriver en e-mail hjem.

Københavns officielle turistinformation, Copenhagen Visitor Service, holder til i store lyse lokaler på Vesterbrogade 4, skråt over for Tivolis hovedindgang og lige rundt om hjørnet fra Københavns Hovedbanegård. I lokalerne bor også en af byens gode bagere, Lagkagehuset, hvor du kan købe en kop kaffe, sandwich eller jordbærkage med på vejen.

På turistinformationens mange touchskærme finder du byens officielle digitale guide, Copenhagen Visitor Guide, som er spækket med nyttig information om seværdigheder, butikker, restauranter, natteliv og aktuelle begivenheder. Den inspirerer dagligt besøgende til nye oplevelser på samme måde som centrets interaktive SoMe-væg, som muliggør deling af rejsebilleder gennem et simpelt hashtag. Som det eneste turistkontor i hele landet, tilbyder Copenhagen Visitor Service desuden en oplevelsesorienteret formidling af byens tilbud gennem nye teknologier som Virtuel Reality.

Langs væggene finder du brochurer og det officielle bykort, som er et godt værktøj til hurtigt at få overblik over København og de mange seværdigheder. Med det i hånden finder du let og ubesværet alle byens perler. I forlængelse af brochurevæggen, kan du finde inspiration til nogle af de bedste steder i København, og hvad der sker i byen lige nu, og så er der selvfølgelig søde og venlige guider, der står klar med personlig råd og vejledning samt turforslag.

Du kan booke sightseeingture og købe kvalitetspostkort og -plakater fra København.

Særlig miljøindsats

For at gøre turisternes ophold i byen mere bæredygtigt – både i forhold til klimaet, miljøet og til borgernes hverdagsliv i byen - har Københavns Kommune i samarbejde med Wonderful Copenhagen har lancerert en kampagne målrettet byens gæster.

Kampagnen blev lanceret, mens København er vært for C40 topmødet den 9. til 12. oktober, skal fremme en mere miljøbevidst og bæredygtig adfærd blandt både danske og internationale gæster i hovedstaden.

Der fokusers på besøgendes adfærd, forbrug og bevægelsesmønster, som ligger i tråd med både Københavns Kommunes strategiske indsats med at motivere byens gæster til at agere bæredygtigt under deres besøg med begrænsede gener for klimaet, byen og byens beboere, og med Wonderful Copenhagens arbejde med at skabe en bæredygtig turisme i hovedstaden.

Kampagnen indeholder helt konkret 10 handlinger, der alle hver især peger på en mere bæredygtig adfærd blandt byens gæster, og som vil blive foldet ud i individuelle kampagnevideoer.

De ti handlinger, som bæredygtighedskampagnen indeholder:

  1. Udforsk byen på cykel
  2. Brug offentlige transportmidler
  3. Drik vand fra hanen
  4. Reducér brugen af plastik
  5. Husk pant på flasker
  6. Brug byens skraldespande
  7. Køb bæredygtigt
  8. Brug byens havnebade – og tag dit affald med dig
  9. Spis lokalt
  10. Vær nysgerrig og oplev områderne udenfor byens travle centrum 

 Læs mere...

Miljømærket med Green Tourism Organization siden august 2020.

Område

København

København, Danmarks hovedstad er blevet udvalgt til verdens bedste by at besøge, og byens ambitiøse grønne profil har et klart mål: Københavns Kommune satser på at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.

I København er der kort vej til både vand og grønne områder. Det er en grøn og cykelvenlig by, som kan udforskes på de mange nye elektriske bycykler. Man kan bo på et miljøcertificeret hotel, hvor hele 75 % af byens hotelværelser er miljømærket med enten Svanen eller Green Key, man kan svømme i det rene vand i byens havnebade eller indtage økologisk mad fra Michelin restauranter til streetfoodmarkeder.

Wonderful Copenhagen har en bæredygtighedsstrategi for turisme og er den første i verden, som er mærket med miljømærket Green Tourism Organization.