Sådan kommer turistvirksomheder i gang med bæredygtighedsarbejdet
Der er en stigende efterspørgsel efter bæredygtige hoteller, oplevelser og destinationer. En række branchefolk fra hele verden giver råd om, hvordan turistvirksomheder kommer i gang med arbejdet.
Efterspørgslen efter mere bæredygtige hoteller, ture, oplevelser og destinationer stiger. Mange turistvirksomheder, hotelgæster og rejsearrangører undrer sig over, hvordan man kommer i gang med bæredygtighedsarbejdet, og hvordan man gør det til en forretningsmulighed.
I en artikel på Sustainability Leaders Project kommer turismefagfolk fra hele verden kommer med deres råd. Dette er blevet til en samling af nyttige tips om, hvordan man kommer i gang med arbejdet.
Hvordan kommer man i gang med bæredygtighed?
Lad os være ærlige: At komme godt i gang med bæredygtighed er forholdsvis let i fredelige, rige og udviklede lande. Den rigtige udfordring ligger andre steder. Som destination er Mellemøsten næppe kendt for bæredygtig turisme. Men selv de mest konfliktberørte regioner har virksomheder og personer, der er fast besluttet på at levere service i verdensklasse, der er effektiv og beskytter det naturlige miljø.
Abdulla Radaideh, der arbejder som maskiningeniør for et femstjernet interkontinentalt hotel i Jordan, er blandt de stigende antal personer, der kan se muligheder og fordele ved bæredygtighed. Hans råd til kollegaer og ledere er at starte med medarbejderengagementet. Medarbejderne, fortæller han, er rødderne for al den forandring, hvilket gør deres engagement afgørende. Hvis medarbejderne ikke er engagerede og involverede, er chancerne for bæredygtighedssucces begrænset.
Forsøg ikke at gøre det alene
Han anbefaler også at søge professionel vejledning, for eksempel ved at slutte sig til et miljømærke eller certificeringsprogram, så de kan hjælpe med at reducere fx energiforbruget, som er et nøgle komponent i de fleste certificeringer. Det er Abdulla Radaidehs erfaring, at det vil hjælpe med at overbevise ejere og investorer i at acceptere nødvendige ændringer, især når de har brug for upfront investering.
Inge Huijbrechts, vicepræsident for Responsible Business i Radisson Hotel Group, er enig i at et miljømærke kan være en stor hjælp. I hendes tilfælde hjalp Green Key med hotellernes arbejde med at blive mere bæredygtige, implementere ansvarlige forretningsgange og involvere medarbejdere gennem gruppetræning og sociale aktiviteter.
Inge Huijbrechts understreger også vigtigheden af at måle og overvåge indsatsen. Hvis du ikke ved, hvilke ressourcer du bruger, er det svært at målrette forbedringerne.
Vær pragmatisk
Danske Torben Kaas, som har været med til at udvikle Green Key, anbefaler at tage et pragmatisk syn på miljøindsatsen:
Begynd hvor du ser en direkte miljømæssig såvel som økonomisk fordel for virksomheden. Husk at turistvirksomheder lever af god service og tilfredse kunder, så respekter det.
Det er klart, at det er let at føle sig overvældet, når man går i gang med bæredygtighedsarbejdet.
Som tyske hotelfirma Michael Stober minder om, "er de første skridt i retning af bæredygtighedsforbedring altid de sværeste, især når du finder dig selv svømme mod strømmen af konventionelle hoteller."
I det øjeblik skal du huske, at bæredygtighed på mellemlang og lang sigt ikke kun giver besparelser, men også giver fordele i forhold til gæstetilfredshed og tiltrækning af personale.
Og at arbejde for bæredygtighed er ikke så svært, vanskeligt og dyrt som det siges at være, lyder de opmuntrende ord fra Eddie Ramirez, fra Casa Sol B & B pensionat i San Juan, Puerto Rico.
Se det større billede af bæredygtighed
Når det er sagt, skal du huske på, at "en smule ressourceeffektivitet ikke svarer til et fuldt udbygget engagement i bæredygtighed eller ansvarlig forretning", advarer gæsterådgiver Rebecca Hawkins. En reel konkurrencedygtig og betydelig gevinst opnås, når du sætter bæredygtighed i centrum for alle forretningsbeslutninger, sammen med HR, økonomi, kvalitetskontrol mv.
Rebecca Hawkins fortæller også, at hoteller og rejsearrangører, der virkelig er engageret i langsigtet bæredygtighed, har ikke blot fokus på miljømæssige udfordringer men også de sociale. Efter hendes opfattelse vil social retfærdighed være den næste store udfordring for mange virksomheder.
I Mexico har Madeline Svelti-Diaz travlt med at lede det grønne hold af Dreams Hotel Cancun. Hendes råd til hoteller, der er ivrige efter at forbedre deres bæredygtighed, er at oprette en bæredygtighedsafdeling eller finde en ansvarlig person, som kan overvåge oprettelsen og gennemførelsen af en bæredygtighedspolitik.
Kommuniker din indsats på rigtige måde
Frygt for greenwashing afholder til tider turistvirksomheder fra at nyde fordelene ved at kommunikere bæredygtighed og engagerende gæster. Eleni Andreadis af det banebrydende Sani Resort i Grækenland har fem råd om, hvordan man kommunikerer bæredygtighed:
For det første sørg for at dine historier er sande. Kom ikke med sjusket påstand om, at du ikke kan kvantificere og bevise resultaterne. Gæster i dag er meget kloge. Miljøcertificeringer giver en god guide til de ting, du skal fokusere på, og de områder, som skal undersøges.
For det andet må du ikke se bæredygtighed som en tilføjelsesfunktion. Det skal være en del af dit kerneudbud og kultur; en smartere, sundere og bedre måde at gøre ting på.
For det tredje skal der sigtes mod at forbinde indsatsen med dine gæsters værdier. Et godt eksempel på dette er at tilbyde lokal mad og støtte lokalsamfundet på denne måde. Folk tænker generelt om på andre mennesker, og det er en værdi, de hurtigt kan forbinde indsatsen med det.
For det fjerde kan du gøre gæsten til helten. Inviter gæster til at hjælpe dig med din mission for at redde planeten, for eksempel ved at bede gæsterne om at donere en lille sum penge ved Check out, som du derefter kan fordoble og give til bevarelse af nærliggende vådområder eller andre følsomme naturområder.
Endelig bør du gøre dine bæredygtighedshistorier specifikke. De skal være autentiske og tilføre værdi. Bare sige at du genbruger ting vil ikke sikre, at stedets bestræbelser skiller sig ud. For folk forventer, at hoteller skal genanvende materiale i dag. Men hvis du vil udmærke dig i dit bæredygtighedsprogram, skal du gøre alt, hvad der forventes af dig, men også gå den ekstra kilometer for at være unik.
At være autentisk ved at fokusere på virkeligheden af din forretning og destination er også, hvad Estrela Matilde anser for afgørende for at lykkes i bæredygtighed. Som Biosphere certificering projektleder for Bom Bom Island Resort i Príncipe i Vestafrika, var hendes tilgang til bæredygtighed at inkludere og engagere lokalsamfundet og gøre dem stolte af at have hotellet der.
Det er Estrelas oplevelse, at både samfundet og gæsterne elsker, hvis du gør dit hotel til et mødested og hvor man kan lære ting.
Giv aldrig nogensinde op
For at afslutte benyttes et citat af Peter Gash fra Australiens Lady Elliot Island Resort, der ligger lige ved den sydlige ende af Great Barrier Reef.
”Hvis nogen fortæller dig noget, der ikke kan gøres, skal du ikke give op. Mange mennesker fortalte mig, at jeg var vanvittig, da jeg talte om at bygge et hybrid solkraftværk på Lady Elliot Island. Jeg tror, jeg har bevist, at de ikke havde ret.”