GREEN TOURISM ORGANIZATION er et nyt værktøj til at sætte fokus på den bæredygtig turisme. Indsats kan samtidig markedsføre og brande organisation og destinationer på det bæredygtige område og vigtigst af alt give yderligere bidrag til at opnå FNs verdensmål.

Wonderful Copenhagen som løftestang for ordningen
Wonderful Copenhagen sætter international standard i forhold til bæredygtighed og er således verdens første GREEN TOURISM ORGANIZATION.

Dermed sætter turismen i Danmarks hovedstad igen en ny international standard i forhold til bæredygtighed. Organisationen lancerede i slutningen af 2018 hovedstadens første strategi for bæredygtig turisme. 

Wonderful Copenhagens nye strategi adresserer bæredygtighed ud fra en både miljømæssig, social og økonomisk tilgang, og et af punkterne i strategien handler om, hvad Wonderful Copenhagen selv kan gøre i sin egen drift, bl.a. med målsætning om miljøcertificering af organisationen.

I den forbindelse har Wonderful Copenhagen skubbet på udviklingen af og herefter selv blevet mærket med GREEN TOURISM ORGANIZATION.

Bygger på Green Key koncept

Foreningen af Danske Turistchef var sammen med Frilufsrådet og HORESTA  med til at skabe GREEN KEY, som er udbredt i over 60 lande og tildelt mere edn 3.000 turistvirksomheder. Erfaringer fra Green Key bruges som fundament for den nye ordning. Da GREEN KEY primært fokuserer på konference- og overnatningssteder og især hoteller, er der behov for en mere målrettet ordning for organisationer indenfor turisme.

HORESTA har derfor sammen med Friluftsrådet  valgt at oprette en klon af GREEN KEY målrettet turistorganisationer under navnet ”GREEN TOURISM ORGANIZATION”, da der i Danmark vurderes at være grobund og et behov for at  fremme bæredygtig turisme og en mulighed for at brande turistorganisationer og jeres indsats.