moede1

Hvad der skete med bæredygtig, digital og lokal turisme under corona?

Halvandet år efter Danmark lukkede sine grænser i marts 2020, bevæger vi os nu mod en hverdag, som vi kender den fra før pandemien.

Halvandet år efter Danmark lukkede sine grænser i marts 2020, bevæger vi os nu mod en hverdag, som vi kender den fra før pandemien. For corona er stadig iblandt os og forventes også fremover at blusse op af og til.

I de 19 blogs, som AAU indtil nu har produceret i samarbejde med Kickstart Dansk Turisme, har de udforsket pandemiens effekter på blandt andet restauranter og andre dele af kulturbranchen og mødeturismen i ind- og udlandet. I disse blogs står særligt tre overordnede temaer centralt i turismens omstilling til et ”new normal” under nedlukningen:

1.Bæredygtighed

2.Digitalisering

3.Fokus på det lokale

Pandemien har fremmet bæredygtige praksisser, både fordi der er blevet skabt rum til at tænke fremad i en mindre travl hverdag, og fordi nogen af hygiejnetiltagene også økonomiserer med ressourcerne.

Et godt eksempel er hotelbranchen, som i første omgang gik i gang med krisehåndtering for at overleve. Men allerede efter nogle måneder kunne Horesta melde om en stor stigning i ansøgninger om Green Key-certificering også fra andre typer af hoteller end dem, man var vant til. En hotelbranche i tomgang skabte hos flere tid og lejlighed til at gentænke og handle på forretningens bæredygtighedsstrategier og resulterede i mange tilfælde i nye erfaringer med driftsfokuserede tiltag.

Læs hele bloggen af Carina Ren, Anette Therkelsen, Laura James, Henrik Halkier & Elsbeth Bembom, Aalborg Universitet på Dansk Kyst & Naturturismes hjemmeside...