1639646151315

Bæredygtighed bider sig fast i fynsk turisme

Destination Fyn har taget temperaturen på den fynske turismebranches bæredygtighed. Et stigende antal virksomheder i branchen har fokus på arbejdet med bæredygtighed, og mere end halvdelen har nu enten medium eller høj grad af bæredygtighed indarbejdet i processerne i deres kerneforretning.

Arbejdet med bæredygtighed står relativt højt på dagsordenen hos mere end 50 pct. af de fynske turismevirksomheder. Det viser en frisk undersøgelse fra Destination Fyn. 

"Barometeret tegner et tydeligt billede af en bevægelse, hvor turisterhvervet i stigende grad prioriterer bæredygtighed. Det er glædeligt, fordi det er med til at gøre Fyn og Øerne attraktiv for turisterne, der i stigende grad forventer, at virksomhederne tager bæredygtighedsdagsordenen seriøst," siger Laura Raidla, der er udviklingschef hos Destination Fyn. 

Virksomhederne er i voksende antal blevet opmærksomme både på deres kunders efterspørgsel efter bæredygtighed og den økonomiske gevinst, der på lidt længere sigt er forbundet med bæredygtige tiltag. Faktisk har en stigende andel af virksomhederne allerede oplevet, at det bæredygtige arbejde udløser resultater. 

"Det er afgørende for den videre udvikling frem mod en bæredygtig destination, at hele 47 pct. af virksomhederne allerede her i 2021 kan berette om effekt af deres bæredygtige forretningsløsninger. I 2020 var det kun 26 pct.," fortæller forretningsudvikler Mark Hauge Østergaard fra Destination Fyn, der er i dialog med et stigende antal overnatningssteder og attraktioner om deres bæredygtige arbejde.  

Selvom de fleste af virksomhederne stadig halter lidt, når det gælder markedsføring og kommunikation om deres bæredygtige tiltag, er de gode erfaringer alligevel med til at få flere med på vognen. Kun 17% må i undersøgelsen erkende, at de slet ikke arbejder med bæredygtighed. 

Læs hele undersøgelsen her…