goderaadomgaestesortering

Råd og eksempler på gæstesortering i turistbranchen

I forbindelse med miljømærkerne Green Key, Green Restaurant, Green Tourism Organization, Green Attraction m.fl. har HORESTA samlet en række råd og gode eksempler på, hvordan turistvirksomheder kan få gæsterne til at sortere deres affald tilpasset forskellige områder.

Hele Danmark skal sortere mere og bedre, og det gælder også turistvirksomheder.

Virksomheder, som er mærket med ovenstående miljømærker, skal via kriterierne have et helhedssyn på affaldshåndtering bl.a. ved at udarbejde en affaldsplan på virksomheden. Her kan denne guide bruges.

Danmark skal i fremtiden sortere sit affald i minimum 10 fraktioner. HORESTA har fået bekræftelse fra Miljøstyrelsen på, at det ikke er alle steder, som der skal være 10 fraktioner – især ikke i gæsteområder. De 10 fraktioner er for hele virksomheden.

I rådes til at gøre det nemt og enkelt for gæsterne at sortere deres affald. Derfor kan 10 beholdere i en restaurant forvirre mere end det gavner – også er det heller ikke særlig pænt. Noter de primære affaldstyper, der er på de forskellige steder og tilpas sorteringen til disse område. Se de gode eksempler i denne publikation.

Det anbefales allerede nu at gå i gang med at brug de nye piktogrammer og farver i både medarbejder- og gæsteområder.

Hent: Gode råd og eksempler på affaldssortering for gæster