Miljøstyrelsen lancerer ny affaldskampagne med link til Green Key
”Selvom det er gæsterne - og ikke branchens virksomheder, der smider engangsprodukter i naturen i forbindelse med take-away, så er det ofte branchens virksomheder, pilen peger på, når der skal findes en synder. Derfor kan vi som branche vise, at vi gør vores for, at affaldet ikke smides i naturen via denne nye kampagne fra Miljøstyrelsen,” udtaler Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA.
"Tak for ingenting… i naturen” er budskabet i Miljøstyrelsens nye affaldskampagne. Kampagnen skal minde borgerne om at smide affald i skraldespanden – ikke i naturen.
500 mio. kr. årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark
Henkastet affald er et kæmpe problem. Det ødelægger ikke bare naturen – og naturoplevelsen – det er også enormt dyrt. Der bruges skønsmæssigt op mod 500 mio. kr. årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark. Det vil Miljøstyrelsen nu gøre op med i en ny kampagne, der lanceres 10. maj. Kampagnen ’Tak for ingenting… i naturen’ er et initiativ under Regeringens handlingsplan ’Plastik uden spild’.
”Vi håber meget på bred opbakning om kampagnen fra både take away-leverandører og borgere, så vi kan få sat fokus på det store problem, som henkastet affald udgør for miljø og dyreliv. Indsamling af henkastet affald er desuden omkostningstungt, hvilket også udgør et stort incitament til at mindske henkastet affald,” fortæller Nina Espegård Hassel, kontorchef for Cirkulær Økonomi & Affald i Miljøstyrelsen.
Støt op om kampagnen
Kampagnematerialet til take away-leverandører består blandt andet af stickers til emballage, bordkort, visitkort, badges osv. og kan hentes på plastikviden.dk.
HORESTA har samarbejdet med Miljøstyrelsen om udvikling af målrettet kampagnemateriale til take-away-steder, som består af stickers til emballage, bordkort, visitkort, badges osv., hvor I kan få jeres eget logo på.
Materialet kan bestilles på https://takforingenting.ltbc.dk/
Alle kommuner kan blandt andet hente folie til opsætning på kommunale skraldespande i bynære naturområder, som parker, havnefronter osv. foruden kommunikationsmateriale og SoMe-content.