Spil din turistvirksomhed grønnere med nyt spil fra Destination Limfjorden
Kan man spille sig til en grønnere turismevirksomhed? Ja, Destination Limfjorden har udviklet et nyt spil, der inddrager turistvirksomheders personalegrupper i arbejdet med at blive mere miljøvenlig. Spillet er en lille brik i arbejdet med at gøre turistvirksomhederne og destinationen mere bæredygtig.
”Vi ved fra adskillige undersøgelser, at gæsterne i højere grad end tidligere har fokus på turistvirksomhedernes miljøansvar. Vi forventer at denne tendens bliver forstærket fremadrettet. Derfor vil vi understøtte destinationens turistaktørerne i at imødekomme gæsternes forventninger. Det er det grønne spil et godt eksempel på.” fortæller destinationsdirektør Kristina L. Schjøtt.
Det grønne spil indeholder en række spørgsmålskort, som træner spillerens:
- Evne til at træffe bedre miljømæssige valg i hverdagen.
- Grønne værtskabskompetencer, så spilleren er forberedt på at håndtere situationer, hvor gæster stiller spørgsmål om miljø.
Spillet er allerede testet hos enkle turistaktører, og er blev taget godt i mod. Bæredygtighedskonsulent Bo B. Immersen, som har udviklet spillet, fortæller ”spillet er bygget op om en række spørgsmålskort, som giver spillerne mulighed for at overveje og drøfte hensigtsmæssige svar og handlinger i forskellige situationer. Det er en fornøjelse at opleve, hvordan der bliver diskuteret rundt ved bordene, mens der bliver foreslået løsninger på de grønne spørgsmål. Det er en helt anden tilgang til at skabe forandringer, end medarbejderne er vant til.”
Spillet er lavet for at øge chancen for succes med grønne forandringer på hoteller og andre turismevirksomheder. Al forandring er svære, og det kræver tid og kræfter. Ved at overveje svar og løsninger, forberedes spilleren på gæstesituationer og på at træffe gode miljømæssige valg.
Spillet er oplagt at bruge til at inddrage forskellige personalegrupper i forbindelse med at virksomheden skal miljømærkes med Green Key.
Sekretariatsleder i Green Key Mikal Holt Jensen er begejstret for det nye spil og siger ”at spille og lege viden og vaner ind i miljøarbejdet giver nogle nye spændende muligheder, når virksomhederne gerne vil have hele personalegruppen med på den grønne rejse. Jeg glæder mig til at spille spillet.”
Spørgsmålene er knyttet til specifikke personalegrupper, men alle spørgsmål er relevante, hvis man ønsker at blive bedre til at tage miljørigtige valg. Et par af spørgsmålene i spillet lyder:
- Hvad skal du gøre, hvis du får en god idé til en miljøforbedring?
- Hvilke naturoplevelser kan du anbefale til gæsterne?
Spillet kan downloades på Destination Limfjordens hjemmeside. Her er der links til spillets intro og til spørgsmålskort
Udviklingen af spillet er gennemført i projektet ”SOS Limfjorden”, som har modtaget støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
For nærmere information:
Bo B. Immersen Bæredygtighedskonsulent og projektleder i Destination Limfjorden, bbim@destinationlimfjorden.dk, 5194 8802.