knnsk

Ny strategi skal gøre dansk turisme grøn

Regeringen er i dag kommet med en turismestrategi, som skal gøre Danmark til den grønneste turistdestination i Nordeuropa. Strategien er udarbejdet sammen med erhvervet og indeholder bl.a. en målsætning om, at 70 pct. af alle overnatningssteder være bæredygtighedscertificerede i 2030.

Turismeindustrien har stor betydning for Danmark, og efter corona-krisen er det vigtigt, at dansk turisme får et godt comeback, som også ruster erhvervet til en grønnere fremtid. Regeringen offentliggør derfor i dag en ny strategi for dansk turisme, der er lavet sammen med erhvervslivet. Ambitionen er at sætte en grøn retning for turistmål og overnatningssteder frem mod 2030.

”Danmark skal være turisternes foretrukne grønne rejsemål. Det er ambitiøst, men med strategien vil vi lave en grøn genstartsmotor for erhvervet. Vi er allerede i gang med at få bæredygtighedscertificeret overnatningsstederne og få turisterne til at se Danmarks styrker som grøn destination, men vi skal have flere med,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Strategien sætter retningen for en udvikling af turismen i Danmark, der både er miljømæssig, økonomisk og socialt bæredygtig, og opstiller bl.a. pejlemærker for, hvor industrien skal være i 2030:

Turismen skal være grøn: Alle offentlige turismeorganisationer og 70 pct. af alle overnatningssteder skal være bæredygtighedscertificerede i 2030, og Danmark skal kendes som det mest bæredygtige turistmål i Nordeuropa.

Turismen skal bidrage til økonomisk vækst: Der skal skabes økonomisk vækst både ved at tiltrækker flere turister og ved at øge forbruget hos den enkelte turist, så turismeomsætningen i 2030 runder 190 mia. kr. Samtidig skal væksten især ske uden for højsæsonen.

Turismen skal bidrage til det omkringliggende samfund: Danskerne skal opleve, at turismen har positiv betydning for samfundet, medarbejderne i turismeerhvervet skal have en høj jobtilfredshed og turisterne skal have en god ferieoplevelse.

Bæredygtighed er centralt på turismedagsordenen både nationalt og globalt, og inden for de senere år er grøn og bæredygtig turisme blevet vigtigere hos både de danske turister og turisterne fra Danmarks store markeder. Der er også i turismeerhvervet stort fokus på den grønne dagsorden, fx gennem certificeringsordninger som Green Key og den kommende Green Attractions, og på at bidrage til fx at reducere drivhusgasudledninger.

Læs: National strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme.