turistmonitor-mikal-holt-jensen

EU vil afskaffe halvdelen af miljømærkerne i Europa

Ny potentiel EU-lovgivning vil kræve, at virksomheder får en uafhængig tredjepart til at verificere, hvis produkter skal markedsføres med grøn reklame.

Det kan være svært at finde rundt i de forskellige miljømærker, der i dag bruges til at fortælle, om et produkt f.eks. er grønt eller bæredygtigt.
Men det skal en potentiel EU-lovgivning gøre op med, skriver Turistmonitor.dk

I følge EU-Kommissionens litauiske miljøkommisær, Virginijus Sinkevičius er der i øjeblikket for mange miljømærker, hvoraf nogle er vildledende eller ikke fortæller sandheden. Han vurderer, at 50 pct. af de 230 mærker, der i dag findes i Europa, må lade livet.

Den potentielt nye lovgivning kan få betydning for den danske turistbranche, hvor målet er, at 70 pct. af alle overnatningssteder i Danmark skal være bæredygtighedscertificerede i 2030.

Mikal Holt Jensen, der er sekretariatschef i Green Key og miljøchef hos HORESTA mener, at det er positivt, hvis der bliver ryddet op i miljømærkningerne i Europa.

“Der er kommet rigtige mange mærker på markedet, og det er vigtigt, de er troværdige. Det er ærgerligt, at der nogle gange kommer sådan nogle pop-up mærker på blandt andet bookingplatformene, hvor hotellerne bare kan svare på nogle spørgsmål, og så er de pludselige mærkede,” siger Mikal Holt Jensen.

Han håber, at fælles retningslinjer i EU vil være med til at rydde op i antallet af mærker, så der kan konkurreres på lige fod. Samtidig så han gerne, at der også kom internationale retningslinjer, der ikke kun gælder i EU.

Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login.