bookingcomsustravelreport2023

Booking.com-rapport: Bæredygtige overnatningssteder har stigende popularitet hos brugerne

Booking.coms Sustainable Travel Report 2023 indeholder undersøgelser og indsigt om bæredygtige rejsevalg fra mere end 33.000 rejsende i 35 lande og territorier. Det er særligt interessant for Green Key, at bæredygtige overnatningssteder har en voksende popularitet hos brugerne.

I løbet af de otte år, den internationale bookingplatform har gennemført disse undersøgelser, er bæredygtighed fortsat i højsædet for rejsende.

For eksempel mener 74 % af de adspurgte, at folk er nødt til at handle nu og træffe mere bæredygtige valg for at redde planeten for fremtidige generationer. Dette markerer en væsentlig stigning i forhold til tidligere år (66 % i 2022), hvilket indikerer et kontinuerligt skift i forbrugeradfærd mod mere ansvarlige og miljøvenlige rejsemuligheder.

Særligt interessant for Green Key synes at være de tendenser, der er forbundet med bæredygtige og/eller øko-certificerede overnatningssteder. Rapporten fremhæver den voksende popularitet af øko-indkvartering blandt rejsende, da 65 % af de adspurgte bekræftede, at de ville have det bedre med at bo på et sted, hvis de vidste, at det havde en bæredygtighedscertificering eller -mærke.

Derudover vil 59 % gerne filtrere deres indkvarteringsmuligheder for dem med en bæredygtig certificering, næste gang de bestiller. Desuden søger rejsende aktivt indkvartering, der prioriterer bæredygtig praksis, såsom energieffektiv infrastruktur, genbrugsprogrammer og lokalt indkøbte faciliteter.

Da de økonomiske forhold har ændret sig markant i løbet af det seneste år, fremhæver rapporten også et dilemma, hvor rejsende føler sig tvunget til at vælge mellem omkostningsbesparelser og mere bæredygtige rejsevalg. 49 % mener, at bæredygtige rejsemuligheder er for dyre, hvilket repræsenterer en stigning på 11 % fra 2022-data. At rejse bæredygtigt bliver derfor sekundært, når man bekymrer sig om regninger og energikrisen. På trods af denne udvikling hævdede 43 % af de adspurgte også, at de ville være villige til at betale mere for bæredygtige rejsemuligheder.

Mens ønsket om bæredygtige rejser er stærkt, fremgår det også af rapporten, at manglen på viden om bæredygtige rejsemuligheder er en af de udfordringer, der forhindrer nogle rejsende i at deltage i mere bæredygtige rejseoplevelser. Nyheder og sociale medier er fortsat de to bedste kilder til at lære om bæredygtighed for 43 % af de adspurgte. Allerede nu kan rejsende finde Green Key-certificerede overnatningssteder og information om deres bæredygtige handlinger på Booking.com.

"Bæredygtig rejse bliver normen og ikke undtagelsen" (Glenn Fogel, CEO for Booking.com).

Klik her for at læse hele Booking.com-rapporten.